Bezpečné klima

V naší škole se snažíme vytvářet takové podmínky, aby se děti mohly, chtěly a uměly učit. Proto je pro nás základem právě bezpečné prostředí, ve kterém se pokoušíme uplatňovat efektivní metody a formy výuky. Řídíme se výsledky moderních výzkumů českých i zahraničních odborníků. Blízká je nám filosofie PhDr. Jany Nováčkové, CSc. a manželů Kopřivových. V přístupu k dětem se snažíme o respektování Pyramidy potřeb a Výukové pyramidy.

                                                                      Pyramida potřeb

pyramida1_500

Jednou ze základních podmínek pro pocit bezpečí ve škole je uspokojování základních lidských potřeb (pyramida podle amerického psychologa A. Maslowa). Učení ve škole spadá do potřeby seberealizace. Tato teorie říká, že u dětí nemohou být uspokojovány výše umístěné potřeby, pokud nejsou uspokojovány všechny potřeby pod nimi.

Výuková pyramida

pyramida2_500

„Řekni mi a já zapomenu,
ukaž mi a já si zapamatuji,
nech mne to udělat a já pochopím.“ (čínské přísloví)

Tato pyramida vychází z obecného posouzení efektivity jednotlivých vyučovacích metod, které se ve školách uplatňují. Snažíme se do výuky co nejčastěji zařazovat metody ze spodní části pyramidy, které považujeme za nejúčinnější.

Vnitřní motivace žáků

Velký důraz klademe také na rozvíjení vnitřní motivace žáků (tedy aby se žáci učili, protože sami chtějí, nikoliv proto, aby se vyhli nepříjemnostem nebo pro získání odměny). Věříme, že základem pro udržení vnitřní motivace dětí při vyučování jsou tzv. tři S:

  • SPOLUPRÁCE dětí,
  • SVOBODNÁ VOLBA při určitých typech činností.
  • SMYSLUPLNOST učiva

 

Spolupráce namísto soutěžení:

V naší škole nesoutěžíme. Každá soutěž má své vítěze a své poražené. Věříme, že naučit se spolupracovat a pomáhat jeden druhému je víc, než snaha být ze všech nejlepší. Naše děti se již v prvním ročníku učí vzájemné pomoci a spolupráci. Začínáme aktivitami ve dvojicích a postupně rozvíjíme schopnost spolupracovat ve skupinách. Žáci se učí nabízet a přijímat pomoc, vzájemně se hodnotit a oceňovat, podporovat a tolerovat druhé.

Při skupinové práci vzniká ideální prostředí pro rozvoj komunikačních schopností a sociálních dovedností dětí. Přirozenou příležitostí ke spolupráci jsou výukové projekty na školách v přírodě, celoškolní akce a slavnosti.